Aiti Eştirme 38
38] Sonuç: Aiti eşme veya aidiyetlime aynı mesaj sinyalini taşır olmanın, aynı sosyo kültür ve üretimsek kültürleşmenin, etnik somutlama meşruiyeti içinde yola çıkış alanıdırlar. Giderekten de, bu alan sizin halk ve toplumunuzla sınırlı olmuştur. Girişen, içsel kuvvet alan çizgileri, daima yenisiyle yani üretimsek paylaştırıcı ilişkilenmelere dek kuvvet çizgileri ile değişen, bir olduruşlar alanıdırlar da.
Aiti eşme ilk başlarda ve hala bir kendilik girişme organizesidir. Aiti olmanın, ilişkin edimleri fark edilir ve tekrarlanabilir olaraktan ortay konması, insan soyutlamasının en büyük adımından birisi olmuştur. Daha sonradan, insanın kişi ego çıkarları da bu işe karışacaktı.
O düzlemin girişen gelişme ilişkilerine göre karışacaktı. Genle yararın totem egemence düşünce davranışlarının yerini, kişi egemence totemi düşünce almıştı. İnsanın özelleşen mülk ilişkileri kuvvetinde hileyi şer iyece bağlamında istismarları da eklenince, toplumlar da; oligarşim yapılarla bezeli, hayli ve dramatik yaşamsallara dönüşecektir.
Şimdilik burası konum dışıdır. Ait eşmenin temeli, ilk başlarda grup birlikti sağlatışlardan ve giderek karmaşıklaşan iç dış ilişkilerin girişmeleriyle, topluluk oluşturmalarından, biçimlenen süreçli bir yol alıştır. Grup ve topluluk; birbirine göre, sürekliliği olan bir sosyal yaşantı aşmadır. Grup süreci dağılan biriken topluluklar girişmesinin zarfıdır. Topluluklar farklı ve değişik amaçlı bir grup aiti etkinlikleridir.
Sürekliliği olanı grup olarak anılıyorsak, topluluk; geçici ve dağılan, amaç gerçekleştirilmeleridir. Ancak topluluk da, hemen girişen bir davranış, organizesini; hemen oracıkta, bir kendilik kararla; kendisini benimseten tutumlar olacakla, kendisini topluluk kişilerine ilham eder.
Topluluklar etnikti sosyal organ elliğin, hızlı bir metabolizma işlevleri gibi çalışırlar. Topluluk, ilk gel geçti örgütlenici basamaktı. Grup alışmasını ortaya koydu. Topluluk, grup sorununu çözücülükle işlevlersen, bir üstlenil işlemedir. Topluluk, gelip geçişen bir sanalca amaçlarla da biriken, somuttu oluştur.
Bu ilham, önce alışkanlıkla yapılan tutumlara dönüşür. Ve çok sonrada, alışma ile yapılan bu tutumların fark edilmesi ile de ilkelere dönüşür. Söz gelimi biri sürpriz olacakla avı ürkütüp, diğerinin hedefine ve üzerine yönlendirmesi tecrübesi tekrarlanabilir bir edimdi. Bu edim tutum aşıldı. Tutum aşılan edim, görev eşildi. Görev eşilme bir ilişki kurma bir hiyerarşik örgütlenmenin kendilik bağıntı oluşmasıdır.
Bu topluluktu grup bağıntılı görevlenmek giderek, sosyal birlikler içinde öznenin müdahalesi ile törece ödev eşildi. Eğer âdeti olacakla süre gelen bir tutum, sizin o anki hal ilişki biçiminize göre, anlamsız ve karşılığı olmayan; bir sosyal aktarım olaraktan görünüp de, size yansıtılıyorsa; artık bu, tabu denilen bir ata emaneti koruma olarak algılanır.
İnsanların muhayyilesi, yine de bu tabuya, makul, mantıklı, sudan bir sebeple de olsa, izahını buldururdu. Önceden sosyal birlikler içinde yaşamsal olacaklarla işletilen, ancak sonraki yaşam içinde, ilişkileri ve sağlanış yolu değişmiş olan bu aktarımlı edinceler vardı. Bu aktarımlı edimce tabuya izahatın gerekçeli mantık işletmesi yapılacaklarla; sosyal, inançsal sahiplenişlerini ortaya koyacaktılar.
Topluluklar, gruplar içinde, ya da; gruplar arasında, yâda yüzergezer, ilişki eşmenin o anlık, organize biçimlenişidirler. Gerek grup, gerek topluluk, tutum aşma biçimlenişleri, kendiliktirler. Çünkü bir sağlayışın basit ve güçlü bir işbirliğini ortaya çıkarırlar. Ve kendiliğin, tekrar eden, yineleyen bir işlev durumun farkına varılışla topluluktan, alışkanlıklardan da, giderekten gruptu kurallar, kılınmasıdır.
Bu kurallaşmanın yaptırım gücü de; gruptu birleşilmeler içinde gücün daha etkin olacakla ortaya çıkarması vardı. Ve güce duyulan saygının, gruplar ilişkisinden sosyal birlikti öznelce totem otoritenin bir muhteva sosyalce toplam içine alınması vardır. İnsan-insan sağlayıştı ilişkisinin, topluluktu, gruptu, sosyal birlik bağıntı aşamasından geçip, toplum aiti aşaması ile biçimden biçime girmesi vardı.
İnsan-insan sağlayıştı ilişki eşilmesi kesikli sürekli bir bağıntı kılınmalı aşama süreçlenmeleriydi. Aiti totem ve ata soy oluş tabusu, yaptıran hükümdür. Sosyal birliğin soyut sosyal birlik gücünün totem varlık ya da atalar ruhu algısı üzerinde somutlaşmasıdır. Bu somut sembol algı daima özek (merkezi) olarak, hep odaktı osilasyon üretmesi yaptı. Bu osilasyonu üretimi sayesinde, osilasyonların; sosyal algıyla tepki verilmesi biçiminde öğrenilmeye dek alışmalı, dönüşülmesi vardı
Aidiyet anlayış olarak soyuttu. Ama rit (dini kurallar prosedürü) ve devinim olaraktan daima bir somut anlatış ve beliriş ifade tarzıdır Bu, aidiyetler alanın içi; hem metafizik anlamalarla ilen, hem de günlük yaşantılı somut algılarla, doldurulmuştur. Metafizik anlamalar, soyut deneysel olmayan sanı kanı algı çıkarımıydı. Kesikli sürekliliği bağıtlayamayan insana göre ilk olmanın önde gelmenin buyurması idi.
Yani aidiyet, insanların toplum olmazdan önceki etnik grup üyeliğidir. Giderek işlevi aynı ama anlamı değişecek, âdeti tutkal bağı genişleyecek ve toplumsal aidiyetliğe değin gelecekti. Etnik aidiyet, insanların sosyalce izole içinde genetik soy oluşlarıyla taşıdıkları edim ve işaretleşen, sözlü ve beden dilliyle ifade edebildikleri kimi, deneyimlerdi. Kişiler iç dünyasındaki arkaik dünya yansımaları vardır.
Aidiyet, bu arkaik dünya yansımalarıyla, kendi günlük somut yaşamı içinde girişen algılarını, yaşantı aştırmaları olanla, sanı kanı yansımalarıdır. Hem de, daha alaca karanlığın içinde, toplumsal yapı oluşturmalarının soyuttu tutkalı olacak yeni yeni biçim, ilişki almasının müktesebatıdır da. Aidiyeti oluşlar yaşamın nesnel somutluğu ile dolduruluyor, değişen somutluğun ortadan kalkan âdeti taşınmalı anlama, idrak etme mantığının ilk kalıplarının aktarım ve taşınması ilen de soyutlaşıyordu.
Sürecek