Aptallık Kavramı Üzerine

Aptallık diye bir şey yoktur !

Günümüzde kullanılan ve bazı kişilere de şuursuzca takılan yaftalardan biri de aptallıktır.Bu yazımda aptallığın olup olmadığını hatta yok olduğunu savunan düşüncelerimi sizlerle paylaşacağım.
Kavramı yakından incelersek, abdal olma ile aptallık'ın karıştırıldığına hepimiz şahit olmuşuzdur.Oysa ABDAL= Derviş'tir ,aptal ise belli bir şekli şemali olmayan bir mefhumdur .
Bir insan kendisine aptal diyor,bu insan aptal mıdır ?
Şöyle bir düşünelim:
Aptal olduğunu söyleyende 3 önemli bilgi bulunmaktadır aslında...
Birincisi: Aptal olabileceği düşüncesini taşımakta olduğu için ,kendisi ile ilgili bir yargıda bulunduğu için kendisine aptalım diyor bu ise bir iç görüdür aptallık değil..
İkincisi: kendisine aptal diyen bir kişi şu kocaman dünyada hatta evrende karşılaştığı kendinde veya başkasında herhangi bir nedenle farkına bir şekilde varamadığı yeni bir anlayış,fikir veya nesneyi fark etmiştir. Bu da aptal denmesini haklı çıkarmaz.Çünkü böylesi bir söylem gerçekte o kişinin aptallığını değil farkına vardığını gösterir.
Üçüncüsü: Aptallık diye bir şey olsa ve bir o kadar da gençlerin birbirine dediği kadar sık bulunsa bizim her yeni buluşla (ki onları sadece zekilerin yaptığını ancak zeka seviyesi düşüklerin yapamadığını veya yardım edemediklerini düşündüğümüz yeni buluşla) daha çok hırpalanacağımız veya daha çok üzülüp yeise düşmemiz olası olabilirdi..Ve bizler bugün kendi buluşumuz olmayan ancak güle eğlene kullandığımız pek çok teknolojik buluşu belki de sevemeyecektik...Oysa hepimiz yada bir çoğumuz çocukça AA ! bu benim de aklıma gelmişti demişizdir... Günümüzde gazeteler şu anda ülkeler arası göstergelere bakıldığında Türkiye'nin tasarımda dünyada 2. Sırada olduğunu yazmaktadır.Bu da bizlerin toplum olarak ne güzel ve farklı düşündüğümüzün bir kanıtı değil midir ?
Aptallık diye bir şey yoktur. Ünlü bilim adamı Einstein'in de belirttiği gibi 'aynı şeyleri yaparak farklı şeyleri bekleyen kişiler aptaldır' .Bunu ise robotlarda gözlemliyoruz,bir fabrika da belki aptal olabilir.Ancak bir insan aptal olamaz... Kanımızca aptal insan yoktur hayal kırıklığına uğramış insan vardır.Diyelim ki bir otobüsü kaçırdınız ve kendinizin aptal olduğunuzu düşünmeye başladınız. Burada temel sorun yine hayal kırıklığıdır...hayal kırıklığı olan bir insan aptal olabilir mi ?Hayaller varsa orada bir zihni çalışma da mevcuttur.
Delilik vardır ama...çünkü delilik ile yanlış düşünme girifttir.ve pek yarar sağlamaz uğradığı insana ..üstelik güne eklenen şüpheler de varsa o insan doğru düşünemeyebilir.
Deli diye adlandırılıan biri aptal,salak diye adlandırılanlardan daha doğru karar verebilir örneğin hepiniz şu fıkrayı duymuşsunuzdur:
Deli ile salak.......

DELİ İLE SALAK FARKI

Arabanın lastiği tam tımarhanenin önünde patlar.

Adam arabayı kenara zor yanaştırır.

Sonraki işlem malum...
Kriko, stepne, bijon anahtarı ve tekeri söker.

Ama söktüğü 4 adet bijon, yuvarlanıp yağmur mazgalına düşer.

Mazgal açılır gibi değil,

Bijonlar görünmüyor bile.

Adam bir sağına bakar, bir soluna bakar, çaresiz kaldırıma çöker.
Olayı en başından beri tımarhanenin demir parmaklıklı penceresinden izleyen bir deli, seslenir;
- Ula salaaak! Sen ne yapıyorsun orda öyle?
- Sorma birader,lastik patladı ve değiştirirken bijonları mazgala düşürdüm.
- Düşündüğün şeye bak! Diğer lastiklerden birer tane bijon çıkar. Hepsi 3 bijonlu olsun. Seni, lastikçiye kadar idare eder.
Adam hemen denileni yapar.
Ve akıl hastanesindeki deliye seslenir:
- Senin ne işin var tımarhanede?

Cevap müthiştir....
- Biz burada delilik'ten yatıyoruz kardeşim, salaklık'tan değil...!
Kısacası deli biraz akıllıdır yani...
Aptal bir insan olamaz olsa olsa ya hayal kırıklığına uğramış ya farkları fark etmiş insan anlamalarına gelen bir kelime bu anlamı karşılayabilirdi...Ne dersiniz çok mu iyimserim ?En iyisi bu bilmeceyi dilbilimcilerine bırakalım...

04 Eylül 2012 3-4 dakika 42 denemesi var.
Yorumlar