Şiirde Konu ve Müstehcenlik

(Burcu Akkanlı'nın yazmış olduğu ''Bir Sevişmenin Koynunda Parmak Uçları Masalı'' Şiirini Eleştiren Arkadaşı Eleştirimdir. Yorumum Burcu'nun sayfasına sığmadığı için buraya almaya uygun gördüm.)

Sanatın ilk çıktığı zamandan beri konusu tartışılmıştır. Tutucular ya da eski alışkanlıklarını sürdürmek isteyenler yapılan her yeniliğe, gelişmeye tepki göstermişler, onu engelemeye çalışmışlar
Ülkemizde de bu tür tartışmalar hiç gündemden düşmemiştir. Sanat adına en ufak bir kıpırtı çeşitli şekillerde engellenmeye çalışılmıştır. Halk ozanlarının sazla köylerde türkü çalıp söylemesine bile bir müftü ''Sazın içine Şeytan girdi'' diyerek karşı çıkanca Dertli ünlü taşlamasını yazmıştır..

Telli sazdır bunun adı
Ne ayet dinler , ne kadı
Bunu çalan anlar kendi
Şeytan bunun neresinde?

Abdest alsan aldın demez
Namaz kılsan kıldın demez
Kadı gibi haram yemez
Şeytan bunun neresinde?



İçinde mi, dışında mı
Burgusunun başında mı
Göğsünün nakışında mı
Şeytan bunun neresinde?


Dertli gibi sarıksızdır
Ayağı da çarıksızdır
Boynuzu yok, kuyruksuzdur
Şeytan bunun neresinde?



........Görüldüğü gibi sanat yine kendisini var ederek, karşı çıkanlara en güzel yanıtı vermektedir.
......Bu nedenle bu şiiri arkadaşın eleştirmesini anlıyorum, çünkü bu zihniyet her zaman kafasına yatmayan bir şey olduğunda bunu en ağır sözlerle eleştirmekten çekinmemekteler. Oysa kafalarının içindeki yaşamdan çok daha farklı ve güzel bir dünyanın daha olduğunu bilseler belki de bunu yapmayacaktırlar.. Ama bağnazık onların her türlü olumlu düşünmesini engellemektedir.
........Şiirde eleştirilen müstehcenlikse, ben eleştirilecek bir yön görmüyorum. Çünkü bayağılığa kaçmamak koşuluyla yaşanan her olayın sanatın konusu olacağına inanıyorum.
......Eleştirilen şairin öğretmenlik kimliğiyse buna da anlam veremiyorum. Sanki derste çocuklara müstehcenlik öğretecekmiş gibi bir ön yargıyla yaklaşıp okuyucuları etkilemeye çalışmakta ve popülizm yapılmaktadır.
.....Eğer şiirin estetik yönü eleştirilmiş ve beğenilmemiş olsaydı buna saygı gösterirdim. Ama estetik kaygı değil salt şiirin içeriği eleştirilmiştir.
......Sinan Bey'e önerim olaylara biraz daha hoş görüyle bakması. Dünyanın sadece yaşadığımız mekanla sınırlı olmadığını anlamasıdır.
.......Edebiyattaki gelişme, değişme ve yenileşme her türlü bağnazlığı yenerek ilerleyecektir.
.

05 Ağustos 2009 2-3 dakika 10 denemesi var.
Yorumlar (1)
  • sizi bu yerinde denemeniz ve verdiğiniz örnek dolayısıyla tebrik ediyorum.

    teşekkürler👑