Sufi Rüya Saf Riya 6/9/2009 tarihli günün şiirine yorum ve eleştiri.////

Sufi , kulağımdan beynime üfledi
Safi aşk nefesimde dedi
Safahatı geçmiştim çoktan
Varmıştım aslında yeni bir safhaya

Şiirin 1. kıtasında Şair;
Kendini Yaradana adamış temiz insan, gözümü açtı. İslâmı gösterişten uzak yaşayan benim için değerlidir dedi. Diyerek, Hz. Muhammed' den ve islâm dininden bahsediyor.
Yalnız Tanrı aşkını yüreğime işledim gizledim, inancım yalnızca bana aittir, tüm evreleri de gördüm, yaşadım, tamamladım, ders aldım ve geçtim hepsinden çünkü ben aradığımı Allah aşkında buldum. Yaradana yöneldim. Yaradanın aşkının da gizli yaşanması gerektiğinin ayırımına vardım. Artık ben yolumu buldum. Yolum yaradanın yoludur.
Dedi diyerek şiirin ikinci kıtasına şöyle devam ediyor.

Ol derdi şerh edip bir sayha !
Sonra lal olmuştu fıtratım ,
Fırlatıp atmıştım gönlü semaya ,
Vazgeçişlerin en hasıydı kamım !

Yürekten çığlık at, açıkla tüm kullarıma dedi Yaradan tüm gerçekleri. Yaradanın gücü ve yaradılışın muhteşemliği kaşısında dilim tutuldu konuşamadım.
Gönlüm, ruhum yaradanın yüceliğini gördükten sonra göğe, yaradana ulaştı.
Şamanlıkta ki inancın yaradanın yarattığı bir kulun büyü yaparak, ruhlarla iletişim kurarak hastalara şifa dağıttığını söyleyene inandıklarını düşündüm ve şamanistlerin de Yaradana dönmelerinin gerektiğini kabul ettim. Dedi,

Ya da kısaca: Türk'lerin şamanizmden islâm dinine geçis sürelerini anlatıyor.

Ve;

Ey cahil cühela dedi Sufi
Sen ne bilirsin kendinden
Seni bilenden de mi iyi
Söyle benimle şu sözleri !

"Kendinde ebediyen diri kılmasıdır.
Allah'ın, seni sende öldürmesi !"(1)

Ki Yaratan !Toprak gibidir,
İyiye de, kötü kimseye de verir.
Bulut gibidir, her şeyi gölgeler.
Yağmur gibidir, sevilen kimseyi de,
Sevilmeyen kimseyi de sular. (2)





Kendini Tanrı'ya adamış, yönelmiş kimse; Ey! bilgisizler Sen Yaradan dan daha mı iyi bilirsin ki şifa dağıtacağına inanırsın, vakti gelen ölecektir. Ölüm yaradana ulaşmaktır. Yaradan herşeyi yarattıklarından daha iyi bilendir. İyiyi de, kötüyü de değerlendiren yine de yarattığı kullarını seven affedendir ki bereketlerini tüm kullarına gönderir.


Ki Sufilik haldir
Sözle geçmeyendir ! (3)

Ki yaradana yönelmek sözle, gösterişle, şekille değil yürekle olmalıdır.

Ve son olarak da üzüntüsünü dile getiren sözcüklerle bitiriyor şiiri.

Ah ne çare haklıydı
Uçup gitti Sufi !
Şimdi işim gücüm safi fetret !




Ve şair ne yazık ki yaradana yürekten inanan ve islâmı olması gerektiği gibi, yaradanın istediği gibi yaşayan kalmadı. Artık Tanrı adına insanları ve de Tanrıyı aldatmaya, kandırmaya çalışan insanlarla dolu dönemde yaşayacağıma iki peygamber arasında peygambersiz süre de yaşasaydım da sonrasında ömrüm yeterse Hz. Muhammed'in yanında olma ve İslâmı o dönemde yaşama imkanım olurdu diye serzenişlerini dile getiriyor, diye düşünüyorum.


BANA GÖRE...

Bu şiiri yazan yüreğin, iyiliğinde, kötülüğünde kişinin kendi vicdanında olduğunun ayırımında olduğunu gözlemliyor, İslâmın özünün de bu olduğunu düşünen biri olarak inancımızı yüreklerimizde inandığımız biçimde yaşamamızı İslâm dininin en mantıklı din olduğunu kabul eden ve inanan biri olarak da naçizane İslâmın gereklerini yerine getirerek kitabımızı doğru yorumlayarak, yaradanın yüreklerimize ekmek istediği vicdan tohumlarını sulayarak, inancımıza sarılarak fakat kendi kültürümüz varken de arap kültürünü yaşamak gibi bir zorunluluğumuz olmadığının da bilincinde olarak Türk kültür ve ananelerimize de Yaradanın her Millete nasip etmediği ve bize nasip ettiği Atamızın yolundan ilkelerinden de şaşmadan Ülke değerlerimize sahip çıkarak, yaşayabilirsek ille de vicdan dersek bana gore Allaha şirk koşmamış ve en doğru şekilde yaşamış oluruz diyerek şairimizişn duyarlı yüreğinde üzüntü duymamasını ve kısa bir şiirle romanlar yazılabilecek bir konuyu kaleme alabilme başarısını buradan ayakta alkışlıyor ve saygılarımı iletiyorum.

Bu şiiri yorumlama isteğimin şiirin özünü çok beğendiğim için olduğunu ve günün şiirini seçen seçki kuruluna da böylesi bir yüreği tanımamıza ve böylesi usta bir kalemden yazılan şiiri okuyup özümsememize fırsat oldukları için de teşekkürü bir borç bilirim.


Saygılarımla.

07 Eylül 2009 4-5 dakika 11 denemesi var.
Beğenenler (4)
Yorumlar (3)
  • 15 yıl önce

    Ferah Çetin Hanımefendi , yazıma gösterdiğiniz ilgi için teşekkürlerimi borç bilirim ! Zira açıklamalarınızla daha da aydınlanmış bulunmaktayım !Ben naçizane bu konuda yazarken sadece klişe bir kaç ayrıntı okumuştum ! Sayenizde bu konuda daha doyurucu bilgileri almış oldum !Yazıya gelince ! Her okurun farklı bir bakışı ve anlayışı olduğunu düşünenlerdenim ! Ama açıkçası benim bu kadar anlamı yüklemek gibi bir düşüncem yoktu ! Ayrıca bu yüzden size müteşekkirim aydınlatıcı açıklamalarınız için ! Saygılarımla !

  • 15 yıl önce

    o şiiri okumamıştım.ama sayenizde hem okudum hemde daha iyi anladım.ben bu kadar ayrıntılı anlayamazdım gerçekten.yazan şairi ve şairin demek istediklerini duyuran size yürekten sevgiler...👑

  • 15 yıl önce

    Gönülden kutluyor ve size teşekkürü borç biliyorum Ferah Hanım... Öyle güzel öyle sade bir dille anlatmışsınız ki şiirin muhteviyatını... Usta şaire de size de emeklerinizden dolayı yeniden teşekkür ediyorum.