Tai Chi mi O da Ne
Çoğu insanın adını bile duymadığı bir sporu yapmak ne zordur bilir misiniz?
Yaptığınız sporun ne olduğunu anlatmak için harcadığınız enerji o sporu yaparken harcadığınızdan daha fazla olabilir mi?
Olur! Eğer Tai Chi (Tay Çi okunur) yapıyorsanız olur!..
On sene önce bu spora başlamama vesile olan arkadaşımla tanışmadan önce bende bilmiyordum Tai Chi'nin ne olduğunu. Şimdilerde bana sorulan garip sorular ve yapılan gerzekçe yorumların benzerleriyle bende arkadaşımı bunaltmıştım.
Birgün beni elimden tuttu ve adına dojo denen, bu sporun yapıldığı yere götürdü. "Olmaz, bugün bi bakayım da..." şeklinde kıvırmaya çalıştıysam da dinlemedi. Bir takım eşofman bulup beni de antremana soktu. Bir saat nefes, esneme, kuvvet, dayanıklılık artırıcı hareketler yaptık. Herkes çocuk oyuncağı gibi, güle oynaya yapıyor bu hareketleri. Onlarca şınav, yüzlerce mekik, bacak, kol çevirme vb. hareketlerden sonra bende hal kalmadı (ki bu hareketleri herkesin yaptığının yarısı kadar ancak yapabildiğim halde). Neyse, terden sırılsıklam olan üstümüzü değiştik, sıra geldi Tai Chi'ye. Ben bir kenarda oturdum ne yapacaklar diye merakla bekliyorum. Az sonra hoş, rahatlatıcı bir uzak doğu müziği dojoyu doldurdu. Her yaş grubundan kadınlı erkekli öğrenciler bu güzel müzik eşliğinde, sakin sakin, dansa benzer bir takım hareketler yapmaya başladılar.
Dojoya girişim o giriş. Beni götüren arkadaşım bir süre sonra bıraktı, ben hala ordayım. Önümüzdeki ay onuncu senem dolacak.
Tai Chi'nin ne olduğunu merak edenler! Ahan da Tai Chi! Buradan okuyun, artık beni taciz etmeyin.
Tai Chi Chuan yaşam enerjisi çalışmasıdır. Yaşam enerjisini yoğunlaştırmayı, uzuvlara yaymayı ve tüm bedende dolaştırmayı öğretir. Bedeni bir makine gibi yüksek tempoda çalıştırmayan, yorulma hissi yaratmayan, her yaşta yapılabilen bir hareket etme sanatıdır. Bu sanat dirençsizlik öğretisinin harekete uyarlanmış biçimidir.
Tai Chi'nin insanın ruh-zihin-beden bütünlüğü üzerine faydaları kanıtlanmıştır. Zihni dinlendirir. Beynin iki yarımküresini işbirliğine sokarak eşgüdüm halinde çalıştırır. Merkezi sinir sisteminin çalışmasını iyileştirir. Duyu organlarının etkinliğini artırarak algılamayı keskinleştirir. Çeşitli duruş bozukluklarını düzeltir. Karın solunumu kazandırarak soluma kapasitesini artırır. Mide ve bağırsakların dalga hareketini kuvvetlendirir. Sindirimi kolaylaştırır. Kas, bağ ve tendonları gevşeterek esnetir. Kan dolaşımını uyarır. Çeşitli dolaşım sistemi düzensizliklerini ortadan kaldırır. İç organların faaliyetlerini canlandırır.
Yaşam boyu çalışılmasının en iddialı ve güzel ödülü yaşlanmayı geciktirmesidir.
Tai Chi düzenli çalışıldığı taktirde yorgunluk belirtilerini, dikkat verme güçlüğünü, öfkeyi, ruh halindeki oynamaları, neşesizliği, başın içindeki basınç hissini, baş ağrılarını, ani baş dönmelerini, uykusuzluğu, taşikardiyi, mide rahatsızlıklarını, ishali ve psikolojik kökenli iktidarsızlıkları giderir, bacaklardaki dolaşımı ve kas hareketliliğini iyileştirerek varis oluşumunu ve yağ dokularının meydana gelmesini engeller. Yüksek tansiyon, akciğer şişmesi gibi hastalıklarda etkili iyileşme sağlar. Hafif kireçlenme ve romatizmada eklem esnekliğini artırarak hareketlerin sınırlanması engeller. Kas liflerini uzatır ve geliştirir, kemikleri güçlendirerek kırılmalara karşı korur.
Tai Chi Chuan, insanı Çinlilerin anlatımıyla bir çocuk kadar "ben" duygusundan uzak, bir oduncu kadar sağlıklı ve bir bilge kadar sakin ve huzurlu yapar.
Her ne kadar uzak doğu sporları deyince insanın aklına en başta tekvando, karate ve judo geliyorsa da değişik adlar ile anılan Tai Chi gibi sporlarda var. Bilgilendirme gerçekten güzel ve daha da güzel olan hem bir spor olması hem de bir felsefesinin olması Tai Chi'nin. Sporun her çeşidi mutlaka insana faydalıdır ama Tai Chi'nin faydalarının en güzeli bence ruh dinginliği sağlaması ki günümüzde insanın en çok sıkıntısı ruhsal problemler gibi görünüyor. Kutluyorum bu güzel bilgi dolu yazıyı. Kim bilir belki bir gün biz de kıyısından köşesinden yaparız Mehmet bey saygılar...👍
Tai Chi mi O da Ne
Çok enterasan buldum deneme ismini ve bir de ben okuyayım dedim.😙
İyi ki okumuşum.
Emeğinize,kaleminize sağlık👍