Jules Gabriel Verne'in Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika

Jules Gabriel Verne, Fransız yazar ve gezgin.

Doğum tarihi ve yeri: 8 Şubat 1828, Nantes, Fransa
Ölüm tarihi ve yeri: 24 Mart 1905, Amiens, Fransa

1- Jules Gabriel Verne'nin Hayatı

8 Şubat 1828’de Fransa'nın Nantes şehrinde doğmuştur. Kış aylarını yoğun trafikli bir liman şehri olan Nantes’da yaz aylarında ise Loire Nehri kıyısında yelkenlileri ve gemileri izleyerek çocukluğunu geçirdiği zamanlar, seyahat ve macera üstüne hayallerini ateşledi.12 yaşında iken tayfalık yapmak üzere bir gemiye binip evden kaçmaya yeltenen Jules Verne , babası tarafından yakalanıp gemiden indirilmiş ve bundan sonra yalnız hayal dünyasında seyahat edeceğine dair babasına söz vermiştir.

Kısa hikayeler ve şiirler yazmaya başladığı yatılı okul döneminin ardından Verne,1846'da babasının işini devam ettirebilmek için hukuk öğrenimi görmek üzere Paris’e gitmiştir. Paris'e gittikten sonra kısa sürede hukuk diplomasını alsa da  bu süre içinde edebiyat hevesinin hukuka ilgisinden daha büyük olduğunu fark eden Verne, amcası aracılığıyla Paris edebiyat çevresi ile tanışmıştır.

Şahsen tanıdığı Victor Hugo, Alexandre Dumas (oğul) gibi yazarların etkisinde tiyatro oyunları kaleme alarak bohem bir hayat sürdürmüştür. Baba mesleğini devam ettirmek yerine tiyatro ve edebiyata yönelmesine kızan babası maddi desteğini kesince geçimini yazarak karşılamak zorunda kalmıştır. Arkadaşı müzisyen Jean Louis Aristide Hignard ile birlikte tiyatro oyunları yazarak yazım hayatına başlayan Verne, İlk tiyatro eserini 12 Haziran 1850'de sahnelemiş 1852-1855’te bir Paris tiyatrosunda sekreterlik yapmış, komediler, operetler yazmış kısa hikâyeler kaleme alıp dergilerde yayınlatmaya başlamıştır. Çoğu Paris’te çıkan “Musée des familles” adlı dergide yayınlanmıştır. Amerikalı yazar Edgar Allan Poe'nın eserlerini okuduktan sonra onun büyük bir hayranı olan Verne, Poe etkisinde yazılar üretmeye başlamıştır. Balonla Beş Hafta adlı romanı ile tanınan Verne, bilimkurgu edebiyatının öncülerinden olmuş ve arkasında onun yolundan ilerleyen ya da edebiyat tarzı olarak etkilediği birçok yazar bırakmıştır.

İlerleyen şeker hastalığı sonucu 1902’de kısmen görme yeteneğini kaybeden Verne, 24 Mart 1905’te Amiens’teki evinde hayatını kaybetmiş , Amiens’te La Madeleine Mezarlığı’na defnedilmiştir.

2-Jules Gabriel Verne'nin Edebi Kişiliği

Eserleri 148 farklı dile çevrilen Verne birçok icadı önceden tahmin ettiği için ''Bilim falcısı'' olarak anılmıştır.

Eserlerinde ayrıntılarıyla tarif ettiği buluşlar ve makinelerin o sıralarda gelişmekte olan Avrupa sanayisi ve teknolojisine ilham kaynağı olduğu düşünülür. Özellikle uzay, hava taşıtları, denizaltılar hakkında yazmıştır.

3-Jules Gabriel Verne'nin Eserleri

En çok bilinen eserleri

  • Seksen Günde Devr-i Âlem (1872)
  • Dünyanın Merkezine Yolculuk
  • Denizler Altında 20.000 Fersah (1873)
  • İnatçı Keraban (1882)
  • Michael Strogoff (1876)
  • İki Yıl Okul Tatili (1886-1887)
  • Aya Yolculuk (1865)
  • Kip Kardeşler
  • Doktor Ox'un Deneyi
  • Dünyanın Ucundaki Fener
  • Bir Piyango Bileti
  • Meteor Avı (1901)
  • Altın Yanardağ
  • Macellanya
  • Gezgin Cambazlar
  • Deniz Yılanı
  • Kahraman Fenerciler
  • 15 Yaşında Bir Kaptan
  • Dünyanın hakimi
  • Yüzen şehir
  • Bir Gazetecinin Yolculuk Notları
  • Balonla Beş Hafta
  • Kaptan Grant'ın Çocukları
  • Karpatlar Şatosu
  • Esrarlı Ada
  • Güzel Sarı Tuna


Paylaş:
Yorumlar