Andır Evrenselde Muhteşemin Ölümü

Andır
Evrenselde
Muhteşemin
Ölümü!

*Bu şiirim başlıktan da şiirdir.

Bir nakış özeninde
Uhuvvet içidir ubudiyetle, kovanın
Ölümüdür ki, muhteşem
Anda senle ben, süper novanın.

Ne muhteşemdir ki, devri devranını, sürdürmek!
Sürerken minneti, doğum sancısıyla öldürmek!

Zorba korkar yasanda, duymadığı zeval minnetinde
Tükenme aşikârdır, idamla yücelmenin(!) cinnetinde.

Bir imparatorluk çöküyor, görkemin seyrine kon
An be an, kar; özün başa sardığı, son

İyice kokmaya başlamıştı illeti, belliydi*
Demokrasi dersi(!)ile haşlaması yelliydi!

Ne muhteşem ki sürürsün evrimini
Bidayı nihayetten
Bir Türk ki, maziyi âliden
Kaçamazsın, kurtuluş yok, Kemaliyetten

Bir oyunbozan çıkarsa, kader belasını, araya
Devran, dem, sürüncemede; bir andır karara

Ey ati, kucağında, yük müdür; büyük bir mazin?
Çarkı yok, heves karlıkla Nazin; sona bak ne hazin

Aklı şanda yeridir, yok olsanda, zor sunmaz yerin**
Güç duyarla kıvancıdır, dava sahibindir gerin

Büyük davalardır geçmişin, kaldırmaz kemi
Suçlular gibi pusmandır; yıkılırla, pervadır zemmim

Ey insanlığım!

Bir Âdem oldum ki maziyi âliden
Kaçamazsın, kurtuluş yok, kemali yet ten

16.01.2007

(!) Irak'taki idamlar

Muhteşemde: Gerek insanlığın ortak uygarlıkları temelinde; kültürel, ekonomik ve teknolojik temel olaraktan; gerekse, Dünya'ya yön verir olan, gelmiş geçmiş ve mevcuttaki imparatorlukların, saltık olarak bir devamlılık olmaları vardır. Muhteşemler, tarihsel koşulların içinde, süreçti ve parçalı aşamalar olacaktan da, ortaya çıkıp kendi özel sönümlenmelerinin iması güdülmüştür.

Yani Ali, Veli olarak insanın yaşayıp ölmesi, ama insanlığın sürüyor olması gibi bir bütünlüğün ele alınması hedeflendi.

Ayrıca, yine süreç koşullarında, insanlık tarihinin parelelinde ve insanlık tarihinden önce olup onula da sürüp giden doğa tarihine de, vurgu vardır.

Yasan: Bir şey yapmayı önceden düşünmek felsefe,niyet.

Kemali yet: Atatürkten, Atatürk mirasından, Genel gelişmenin ırasından.

Âdem (Adem): Yokluk. Gelişme sürecinin ortaya çıkarmakta olduğu; eylemli bilinçli, eytişimsel varlık.

Kemaliyet ten: Evrensel ve bütünsel etkileşimli oluşumlar. Seçmeci gelişme, olgunluk, evrimsel.

Bida: Baştan beri,ilkten beri, önceden beri.
Uhuvvet: Bağlılık, kardeşlik, duyar daşlık
Uhibiyyet: Aşırı bağlılık, Bağ, kölelik, kulluk

*Türkçede; 'eceli gelmiş it,cami duvarına siyer' denir. Parçalı oluşlar içinde her muhteşemler, eş denişle, gelişmeler; kendini çözümsüzlükten ötürü, eskitmeye ve yıpratmaya başlarlar.

Böylece, muhteşemlerin ölümleri ve sona doğru sürüklenmesi kaçınılmazdır. Yerci ölçekte böyle bir muhteşem (insanlık uygarlığındaki devamlılıklar bağlamında); bence kendi kaçınılmaz sonunu, 1960'lardaki Vietnam süreci ile başlattı bile.

**Akli şan: geçmişteki sosyolojik bağıntılı atalar ününüzü, günün, çağın konjonktürü ışığında belirlemek.. Bu odaktan ileriyi görmek ve bu görüye uygun çözümler; siyasetler, politikalar üretme, yeteneği. Maziye layık olmak.

Açıklama: Birinci beyitte, aşamalarla cehennemî süreçleri olan bir yıldızın (NOVA) yaşamındaki, süreçsel uzamları; sonunda oluşlarla, nasıl evrimleşerek, bu günkü biyolojik ve toplumsal, sosyal insanlık yaşamına dek geldiler ise; ve görkemli olan insanı ve insanın imparatorluklarını ve insan uygarlıklarını ortaya çıkarttığına ilişkin süreçlerini belirtme işini; kovan içi arı sosyal yaşamına değin olan göndermeleriyle yapıldı.

Ana temamız, kurulmuş, batmış, ya da süren uygarlıkların, imparatorlukların, ve bunların cihan hakimiyeti oluşumlarına, tarih bilinci ile; saygı ile bakılmaya çalışıldı. Bu arada kendi toplumsal yaşantılarımızın; bu süreçsel etkili damgalara ilişkin göndermelerin hatırlanmasına dek çıkar satmaları da; şiir içinde, yaptırtıldı.

04 Şubat 2011 288 şiiri var.
Beğenenler (3)
Yorumlar (2)
  • 13 yıl önce

    Tarihin arşivinde nice uygarlıkların fosilleri koyun koyuna yatmakta. Ne traji-komik bir oyun; kendini dünyanın hakimi sananlar bir anda batmakta!.. Büyük binalar da yıkılır hem de büyük gürültüyle. Hasarları da genelde yakın çevresinedir. Günün seçkisini hak eden şairimi kutluyorum. Nice paylaşımlara... Esenlikler dileğimle...

  • 14 yıl önce

    Varolus söylencesi

    Ulu bir aksamda

    kutlarim Emegi yüregi

    Ve sairi