Rüzgâra Karşı
Ihlamur kokar
Onun güzel saçları
Rüzgâra karşı
Haiku denemeleri -II
Üç dizelik,5-7-5 hece düzeniyle yazılmış bir Japon nazım türüdür. Neredeyse minimalist bir yazım anlayışıyla yazılmış dizeler, oldukça rafine duyguları ortaya koymaktadır. Anlık durumları ortaya koyan saydam, doğal, yalın anlatım toplam 17 hecenin içine sığmıştır. Uzak kökenden Japonca ile akraba olan Türkçe hecelemeye uygun yapısıyla, haiku tarzı şiir için çok uygundur.
Haiku tarzı daha çok doğa sevgisi ve doğanın insan ruhunda yarattığı duyarlılıklardan esinlenir. Çok basit gibi gözükmesine rağmen, çok derin bir öz içerdiği gerçektir. Dizelerin kafiyeli olup olmaması o kadar önem taşımamaktadır.
Örnekler:
Deli demişler
Yağmurda gezdim diye
Varsın desinler!
....
Sen ne bilirsin
Aşk hakkında ki, böyle
Büyük söylersin!
....
Güz sabahları
Bu şehirde uyanmak
Zor bazıları
...
( Seviyor!)
Kuzey rüzgarı
Soğuk içime işler
Kalbimse sıcak!
( İçtenlik istiyor!)
Çalma kapımı
İçinde sevgi yoksa
Bırak yakamı
...
(Baharı özlüyor!)
Ah gelse artık,
Badem ağaçlarının
Açtığı mevsim!
...
(Yürekli!)
Duyarsızsın sen!
Gözünü kapatırsan
Haksızlıklara!
...
(Taşrada yabancılık )
Anadolu'da
Bozkır kentinde yaşam
Bolca taassup!
( Kötülüğün çok olduğu yaban ellerde!)
Karşılaşınca,
Mutlaka terslenirler
Birbirlerine!
...
( Sonbaharda Beykoz koruları)
Nemli, çürüyen
Ormanın kokusunu
Çektim içime!
...
(Anadolu baharında kırkikindi mevsimi!)
Akşam rüzgarı
Yağmurun kokusuyla
Geldi birlikte
...
( Gurbet acısı)
Zaman dokur
Saatim, tik tak tik tak
Yüreğim sızlar!
( Ege'de bir kır evi)
Yaz sabahları
Uyanmak bir başkadır
Kır kokusuyla
...
( Ağız tadı!)
Ege'de çipra
Karadeniz'de kalkan
Boğaz'da lüfer
...
( Yaz günleri kasabamızda, açık camlardan sesler içeri dolar!)
Bir bebek ağlar
Bilir ki, tezgahlarda
Hayat dokunur!
toiku'dan haiku'lar -3
yorulmaz mı hiç..?
ay, güneş gören.. yüzü--
döner yine hep..!
---------------
agırlığınca
yüklü hazır gözyaşı
rüzgardan korkar
---------------
sokak ve lamba
bir kadın ve bir erkek
ve bir kelebek
----------------
damla dolunca,!
-yatağına uzanır..
akarsu olur---
----------------
--sokak lambası,
her gece yalnız kalır
sessiz ve aydınlık---
kutlayamaz mı --!
yaşama sevincini
hiç bir kelebek..?
-----
öğrenemedik
--bir kelaynak kuşunda..
sadık olmayı..!
-----
Kör karanlık mı..
gündüzün varlığını
öğretti bize-?
-----
özgürlüğe mi..!
yürüyor madenciler
toprak altında--?
-----
vaktinden önce
aç ve susuz bir gece..
afrika ölür
Melik bey güzel denemeler son deneme ana kurala uymamış ya son dönem kuraldan çıkıldı zaten :) sorun değil yani.Sevgiler
Yumuşacık el İki tombul ayaktı Küçük bebekti
Döndü eğri söz Vurdu geldiği yeri Yalan haindi
Aşk içinde yan Piştikçe bu ateşte Öz kalırsın sen
Daldım rüyaya Derinlerinde buldum Geçmişim geleceğim
Temiz bir pamuk Serdi güzel kış yere Sardı temiz elleri
Şiir adına değişik bir çalışma.Her yenilik sanat için yeni bir soluktur.Yüreinize sağlık.Sevgiler.😙😙😙😙😙👍
Safiye Turhan - 21.12.2009 20:20:32 Bizim edebiyatımızda sehl-i mümteni sanatı adı verilen bütün bir şiirin unutulup sadece bir bölümü için söylenen ve söylenmesi çok kolay ama bir o kadar da derin anlamı olan dizelerdir. Yunus Emre 'de,Mevlana'da,Aşık Veysel'de sık sık böyle dizeler rast gelirsiniz. Aynı dil ailesinden geldiğimizde göz önünde tutulursa gelenekde de bir benzerlik varmış... Çalışmalarınızı yürekten kutlarım...
Hocama bu değerli bilgi için ayrıca minnettarım.Saygılarımla
Merhaba efendim Hoş geldiniz, haiku ile geldiniz.Saygılar