Can Suyu
Disiplin denilince aklınıza,"kalk,yat,otur,tut,at,bak,marş"gibi askeri düzen gelmesin;disiplinin olduğu yerde başarı,başarının olduğu yerde verim,verimin olduğu yerde huzur vardır.Bu nasıl sağlanır,kalifiyeli elemanlar ve sağlam teçhizatlarla sağlanır ve işletmeler için bunlar altın kurallardır.Yarası olan gocunabilir ister patron olsun ister yönetici ister usta isterse çırak çünkü doğrular ve gerçekler herkesi bağlar.
Son haftalarda herkesin ağzından düşmeyen bir kelime var: "Maaşlar ne zaman yatacak?" Ekonomik kriz bizim işletmeyi de vurmuş olacak ki,bu ayki maaşlarımız henüz yatmadı,ne zaman yatacak,belli değil,işçi arkadaşlarımızın da yavaş yavaş homurdanmalara başlamasını normal karşılıyorum çünkü ortada bir belirsizlik var,hadi bu ayı atlattık diyelim,diğer ayda da aynı sorunların tekrarlanmayacağının garentisini kim verebilir? Hata,hatalara;yanlış yanlışlıklara,günah günahlara gebe değil midir her zaman?
Geçtiğimiz cuma günü patronun toplantı yaptığını, bir daha böyle bir geçikmenin yaşanmayacağına dair söz verdiğini usta başı duyurmuştu,olabilir dedik,işletmede bir vücut gibidir bazen hastalanabilir,aylardır hatta yıllardır ağrılar çekebilir.Bu kriz yönetiminin en hasarsız şekilde geçirilebilmesi için hem sabıra hem bilgiye hem de fedakarlığa ihtiyaç vardır.
Cuma günü ise genel müdür gelip şefleri ofise çağırarak patronun kendisinden habersiz söz verdiğini,"can suyu"denilebilecek az miktarda yatırılacağını,geri kalanının ise pazartesi günü yatacağına bir söz de o verince,ister istemez güven sorunu ortaya çıkmış oldu.Patron ile genel müdürün arasındaki iletişimsizlik de böylece anlaşılmış oldu.
"Haftaya maaşlarınız yatmazsa gelin,alnımın ortasından vurun beni,"diyen usta başlarını da duyduk,ha onun söylemiş olduğu gün maaşlar yattı mı,yatmadı.Sevdiğimiz,saydığımız ve babamız yaşındaki ustaya,bu sözlerini hatırlatma gereğini duymamıştık,söz; çok ağır bir vergidir.